Information om förstadagsintyg

  • En arbetsgivares möjlighet till att begära sjukintyg styrs av Sjuklönelagen (1991:1047). 

    Enligt lag måste arbetstagaren påvisa ett läkarintyg som kan styrka nedsättning av arbetsförmågan för att få sjuklön från och med 7 kalenderdagen efter sjukanmälan.
    Efter en lagändring 2008 kan arbetsgivaren själv besluta att kräva ett läkarintyg från första sjukdagen om det finns särskilda skäl.

    Begäran om förstadagsintyg måste ske skriftligt och får inte avse en längre period än 1 år i taget. Arbetstagaren har ingen rätt till sjuklön om detta inte följs, så länge han eller hon inte kan visa godtagbara skäl för att inte kunna lämna ett intyg.

    Den första åtgärden är att du som arbetsgivare tar ett hälsosamtal med medarbetaren om ni inte redan gjort det. Viktigt är att medarbetaren förstår att du som arbetsgivare vill hjälpa. Det är också viktigt är att ni tillsammans gör en handlingsplan, ge det lite tid, återkoppla och att du som arbetsgivare dokumenterar detta.

    Om ni funderar på att införa förstadagsintyg kan ni kontakta våra företagssköterskor för stöd och råd samt, om ni behöver, information om hur medarbetaren bokar förstadagsintyg. Därefter kan du skapa en skriftlig begäran om förstadagsintyg i Qurants hälsoportal, som du lämnar till medarbetare innan du inför förstadagsintyg.

    Läs mer om vår rekommendation om hur du kan hantera förstadagsintyg här: 
    https://qurant.se/halsobloggen/forstadagsintyg-borja-med-samtal-och-dialog

    Samtal löser ofta problemet men i enstaka fall fungerar det ändå inte och då kan du överväga förstadagsintyg. Det får enbart användas vid särskilda skäl som t.ex. vid upprepad frånvaro eller vid misstanke om olovlig frånvaro. Har ni kollektivavtal kan eventuellt andra regler gälla.

  • Fick du svar på din fråga?

      

    Vilken information saknar du?